Slovenská asociácia palivového priemyslu a obchodu (ďalej ako „SAPPO“ alebo „Asociácia“) združuje významné energetické podniky, ktoré pôsobia nielen na Slovensku, ale aj vo svete. SAPPO reprezentuje 10 významných palivových spoločností a spoločností pôsobiacich v oblasti služieb mobility a dve spoločnosti pôsobiace v odvetví mazív. Už viac ako 30 rokov sa aktívne zapájame do diskusií o palivovom sektore na Slovensku. Prioritami našich členov zostáva vysoká kvalita výrobkov, spoľahlivosť a vysoká úroveň poskytovaných služieb, ale tiež maximálna spokojnosť zákazníka.

Štatistiky ukazujú, že v globálnom meradle, ale aj na Slovensku, je stále väčšina energetických produktov, ktoré sú denne spotrebovávané, fosílneho pôvodu. Historicky najväčší podiel spotreby palív na Slovensku, viac ako 2/3, predstavuje motorová nafta, nasleduje benzín a LPG.

Obr. 1 Spotreba motorových palív na Slovensku v tisíc tonách

Niet pochýb, že tieto produkty stále predstavujú jeden z najviac spoľahlivých a cenovo dostupných surovín a súčasne, ako zdroj energie sa vyznačujú vyššou hustotou energie. Ak sa pozrieme na sektor dopravy, v súčasnosti existujú viaceré možnosti alternatív ku konvenčným palivám. Už dnes dodávané konvenčné palivá obsahujú biogénnu zložku, ktorá napomáha k zníženiu emisií v doprave. Konkrétne, motorová nafta obsahuje minimálne 6,9% objemu biodieslu a motorový benzín, a to v závislosti od druhu motorového benzínu až okolo 9% objemu bioetanolovej zložky.

Členovia SAPPO držia krok s aktuálnymi trendami v doprave a popri konvenčných palivách s obsahom biozložiek, v portfóliách svojich produktov reflektujú na zvyšujúce sa kvalitatívne a environmentálne nároky.

Aj vzhľadom na kľúčové legislatívy v oblasti obnoviteľných zdrojov v doprave, ktoré formujú budúcnosť palivového sektora sú dodávatelia pohonných látok motivovaní aktívne prichádzať s alternatívnymi a inovatívnymi zdrojmi energie v doprave.

Dôkazom toho je postupné zavádzanie inovatívnych technológii v oblasti palív, či už kvapalných alebo plynných, investičné plány zamerané na podporu produkcie zeleného vodíka, udržateľných biopalív, rozširovanie nabíjacích bodov, ale aj samotné znižovanie emisií vo výrobnej fáze na úrovni rafinérie.

Jedným z dnes dostupných alternatívnych palív s nízkou emisnou stopou je motorové palivo, ktorým je práve HVO (hydrotreated vegetable oil). Na slovenskom trhu s pohonnými látkami je hlavne v nákladnej preprave evidovaný značný nárast dopytu po tomto udržateľnom palive, ktoré je alternatívou motorovej nafty. HVO je parafínická nafta nefosílneho pôvodu, ktorá sa syntetizuje z rastlinných olejov alebo živočíšnych tukov pomocou špeciálneho procesu hydrorafinácie.

Je považovaná za pokročilú obnoviteľnú alternatívu motorovej nafty, ktorá eliminuje až 90 % čistého CO2 a vo výraznej miere znižuje emisie oxidov dusíka (NOx), pevných častíc (PM) a oxidu uhoľnatého (CO). Veľkou výhodou HVO je, že má parafínovú petrochemickú štruktúru, ktorá je takmer identická s fosílnou naftou, a preto môže byť HVO použité a zapracované ako náhrada k fosílnej nafte, a to bez potreby úpravy infraštruktúry. HVO je inovatívny spôsob plnenia udržateľných cieľov v doprave.

V oblasti nákladnej dopravy sa ako alternatíva k naftovým motorom často skloňuje aj palivo LNG, ktoré je rovnako dostupné na slovenskom trhu. LNG  alebo skvapalnený zemný plyn je číra, bezfarebná a netoxická kvapalina, ktorá vzniká pri ochladení zemného plynu a možno ju používať ako palivo pre nákladné vozidlá. Zemný plyn, uhľovodík s najčistejším horením, je jedným z hlavných zdrojov energie. Zemný plyn sa ochladí na kvapalné skupenstvo, čím sa zmenší jeho objem, čo umožňuje ľahšie, bezpečnejšie skladovanie a prepravu.

Dnešným začínajúcim novým štandardom moderných čerpacích staníc je vybavenosť nabíjacími bodmi. Viacerí z našich členov už majú na svojich čerpacích staniciach nabíjacie body. Vo vzťahu k elektromobilite zastávame názor, že elektromobilita má určite význam najmä v prípade osobných automobilov a prepravy tovarov a osôb na krátke vzdialenosti a do budúcna bude zohrávať bezpochyby dôležitú úlohu pri znižovaní emisií v doprave.

V kontexte Slovenska vnímame, že z celkového počtu viac ako 2 milióny osobných vozidiel, ktoré jazdia po slovenských cestách je percento registrovaných čisto elektrických osobných automobilov stále nízke v porovnaní s vozidlami poháňanými na iný pohon.

Obr. 2 Zloženie vozového parku na Slovensku – osobné vozidlá

Zdroj: ACEA: Vehicles on European roads 2025 , available at: https://www.acea.auto/files/ACEA_Report_-_Vehicles_on_European_roads_2025.pdf MV SR: Celkový počet registrovaných vozidiel podľa kategórie a celkový počet registrovaných elektromobilov a hybridov https://www.minv.sk/?celkovy-pocet-evidovanych-vozidiel-v-sr

V prípade niektorých technológii v osobnej doprave, ako napr. vodík alebo CNG, napriek snahám o rozširovanie infraštruktúry smerom k uvedeným palivám sa zdá byť vysoko pravdepodobné, že nebudú primárnymi palivami s významným podielom medzi zdrojmi pohonu v oblasti osobnej dopravy. Potenciál pre rozvoj, v prípade vodíka a CNG, vidíme skôr v oblasti nákladnej a diaľkovej dopravy alebo na pohon autobusov mestskej  hromadnej dopravy, ako tomu je v súčasnosti aj v niektorých slovenských mestách.

Kľúčovým faktorom v súvislosti s budúcimi výzvami a zavádzaním nových alternatívnych palív bude, ako členské štáty pristúpia k implementácii legislatív predložených v rámci legislatívneho balíka „Fit for 55“. V tomto smere je pre palivový sektor signifikantná práve praktická aplikácia Smernice o obnoviteľných zdrojoch energie, tzv. RED III na základe ktorej budú povinné subjekty v SR do roku 2030 postupne v sektore dopravy zvyšovať podiel obnoviteľných zdrojov energie, a to až do výšky 27%e (tohto času návrh predložený na rokovanie NR SR).

Súčasťou preferovaných obnoviteľných palív sú najmä biopalivá, ktoré sú vyrobené z tzv. pokročilých surovín, t. j. surovín, ktoré nepatria medzi potravinárske a krmovinárske plodiny a obnoviteľné palivá nebiologického pôvodu (napr. obnoviteľný „zelený“ vodík). Zároveň, s obmedzeniami sú akceptované aj palivá vyrobené z potravinárskych a krmovinárskych plodín, a to vrátane palív vyrobených z odpadov ako sú napríklad použité kuchynské oleje a živočíšne tuky.

Palivový sektor bude aj v ďalšom období zohrávať dôležitú úlohu pri plnení dekarbonizačných cieľov v sektore dopravy, na jednej strane poskytnutím nízkoemisných palív pre existujúci vozový park, ako aj pre pohon nových vozidiel a v neposlednom rade aj rozširovaním infraštruktúry pre alternatívne palivá, zohľadnením špecifických potrieb každého segmentu dopravy.

 

Článok vznikol ako podklad do publikácie ENERGIE EURÓPY 2025

Oznamy

Oznamy